Heb je vragen? Mail me op contact@hethogewoord.nl of bel 0570 594 692

Mist jouw verhaal deze drie cruciale elementen, waardoor je niet overtuigt?

0

 
Sommige verhalen overtuigen en zijn aantrekkelijk, andere helemaal niet.

Ik heb het zelf weer ervaren op een event waar ik was, waar veel mensen hun verhaal in mini-vorm vertelden door hun marketingboodschap te delen met ons, het publiek.

Als ik anderen hoor praten over hun werk, let ik altijd goed op. Wat merk ik bij die ander op en wat gebeurt er bij mij? Geloof ik de ander? Vertrouw ik hem of haar? Denk ik: jouw naam moet ik onthouden, want ik weet een paar mensen die door jou perfect geholpen zouden kunnen worden? Of gebeurt er niets van dat alles?

Dat heb ik ook gedaan tijdens dit event, bij het beluisteren van al die verschillende marketingboodschappen. Wat maakte nou dat zo’n boodschap overtuigde of niet?

Ik heb drie cruciale elementen opgemerkt die zo’n verhaal niet mag missen.

Er zijn een paar technische eisen waaraan zo’n boodschap moet voldoen. Het is een basisvoorwaarde voor een aantrekkelijke marketingboodschap dat aan die eisen is voldaan. Je bent ze vast weleens tegengekomen als je ondernemer bent. Er wordt veel over gesproken.

Maar dat is niet alles. Er zijn ook twee elementen waar je minder over hoort:

 

1. Specificiteit en focus

 
Een basisvoorwaarde was dat iemand een heldere, specifieke boodschap had. Dat betekent dat het duidelijk was wie iemand was, wat zij deed en voor wie.

Overtuigende boodschappen waren superspecifiek geformuleerd. Daardoor kreeg ik het gevoel dat degenen die ze uitspraken, de enigen in heel Nederland waren die te bieden hadden wat zij boden.

De doelgroep van een datingcoach was bijvoorbeeld niet ‘50+-vrouwen’, maar ‘50+-vrouwen die al verschillende liefdes hebben gehad’.

Superspecifiek. Je hoort er een verhaal in en je ziet er misschien meteen al een persoon bij. Heel overtuigend. Zeker als in de boodschap het resultaat van de begeleiding centraal staat. Bij de datingcoach was het doel ‘de liefde van hun leven te vinden’.

De meest overtuigende marketingboodschappen hebben ook nog een verrassende invalshoek. Iets wat niemand verwacht.

 

2. Congruentie

 
Er waren heel wat mensen die een aantrekkelijke, specifieke boodschap hadden. Toch was ook van deze mensen niet iedereen overtuigend.

Technisch gezien was er geen verschil tussen de ene groep en de andere. Er was iets anders aan de hand.

Degenen die ik geloofde, vielen samen met hun verhaal. Er was geen verschil tussen wat ze lieten zien en wat ze zeiden, ze waren congruent. Daardoor waren ze voor mij een geloofwaardige expert op hun terrein.

Herken je dat? We willen niet iets op de mouw gespeld krijgen. We willen geen mooi verhaaltje, maar het echte verhaal. En het is heel snel duidelijk of je het een krijgt of het ander. Je ziet en hoort het aan iemand.

Aan hoe iemand praat, beweegt en kijkt. Aan de woorden die hij of zij kiest. Je voelt aan alles of iemands verhaal klopt met de persoon die hij of zij is.

Iedereen wordt bewust of onbewust, beïnvloed doordat die congruentie er wel of niet is.

Met jouw echte verhaal overtuig je anderen.

 

3. Afstemming

 
Van degenen die het echte verhaal vertelden, waren er een paar van wie ik kan voorspellen dat ze maximale impact hadden op de mensen die ze spraken en van een paar dat ze dat niet hebben gedaan.

Dit hing af van het derde cruciale element: hun luistergedrag. Degenen die niet overtuigden, hadden geen oor voor de anderen die zij ontmoetten. Zij lieten merken, waarschijnlijk onbewust, dat zij geen interesse hadden in het verhaal van de ander.

Dan haakte ik af. En ik niet alleen.

Als spreker moet je kunnen luisteren. Anders heb je geen verbinding met je publiek en valt je boodschap in een zwart gat.

Alleen een luisterende spreker heeft maximaal impact.

Zelfs als je langdurig aan het woord bent, kun je duidelijk maken dat je luistert. Door te reageren op wat je opmerkt bij je publiek. Als je daar niets mee doet, raakt je boodschap niet.

Je kunt niet zonder afstemming als je impact wilt hebben.

Degene die het meest overtuigt is degene met een specifiek, aantrekkelijk en verrassend verteld verhaal dat klopt met wie die persoon zelf is en dat is afgestemd op zijn of haar publiek.

 

Wat merk jij bij jezelf op als je luistert naar het verhaal van een ander?
Wanneer vind jij iemand overtuigend?
Ben je het met mij eens?
Of heb je nog aanvullingen?
Ik ben benieuwd, laat het hieronder weten!

 

 

Je mag (delen van) dit artikel overnemen, mits je de volgende informatie erbij zet:
“Dit artikel is geschreven door Simone Veld van Het Hoge Woord. Simone helpt sensitieve ondernemers met een missie om hun waarde zichtbaar te maken door hun verhaal te vinden, te verwoorden en te vertellen.”

 

Pin it!