Heb je vragen? Mail me op contact@hethogewoord.nl of bel 0570 594 692

De vraag die de sleutel is naar jouw boodschap

0

Ik geloof dat we allemaal een verhaal te vertellen hebben dat de wereld verandert. Ja echt.

Ook jij hebt zo’n verhaal. Het is een uniek verhaal met een boodschap. Het verhaal van jouw leven.

Maar misschien ken je jouw verhaal nog helemaal niet. Vraag je je af of je wel een verhaal hebt. Of heb je geen idee wat de boodschap is die in jouw verhaal verborgen ligt.

Stel jezelf dan één vraag die jou de weg wijst naar de kern van wat jij te vertellen hebt. En die vraag is: wat heb ik geleerd?

En maak dan niet de ‘fout’ die ik ooit maakte toen mij deze vraag werd gesteld. Ik vatte hem in eerste instantie op als een vraag over de kennis die ik had opgedaan en de methoden die ik me eigen had gemaakt. Maar daar gaat deze vraag niet over, realiseerde ik me even later.

Deze vraag gaat over wat je hebt geleerd van jouw leven.

Ik dacht vroeger dat het in mijn werk draaide om dat wat ik wist en kon. Ik was me er nauwelijks van bewust dat ik dat dacht, zo vanzelfsprekend was dat voor mij.

Pas toen ik die vraag: ‘wat heb jij geleerd?’ goed tot me door liet dringen, ging ik daarover nadenken. En ontdekte ik dat het een misvatting was dat het draaide om mijn kennis. Een wijdverbreide, dat wel, maar toch een misvatting.

Ik ontdekte: het draait minstens zoveel om wie ik ben. En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor iedereen.

Wie wij zijn, daarmee onderscheiden we ons uiteindelijk het meest van elkaar, ook in ons werk. Je kunt allebei dezelfde opleiding en dezelfde functie hebben, maar als de een heel goed is in contacten leggen en de ander een voorliefde heeft voor het ontwikkelen van protocollen, dan word je toch twee heel verschillende professionals.

In het ondernemerschap geldt dat misschien wel nog het meest. Als zelfstandig ondernemer ben je je bedrijf. Wat je weet en kunt is belangrijk, maar wie je bent maakt het verschil. Daarmee onderscheid je je uiteindelijk van alle anderen. Op dat gebied heb je geen concurrentie.

Daarom is je verhaal ook zo belangrijk. En de boodschap die jij hebt. Want daarmee laat je zien wie jij bent als ondernemer. En daarmee maak je het verschil.

Daarmee kun je de wereld veranderen. Door anderen te leren wat jij hebt geleerd.

Hoe is dat voor jou? Welk antwoord geef jij als jou de vraag wordt gesteld: wat heb jij geleerd?

Misschien is dat antwoord nog niet zo gemakkelijk te vinden. Je kunt jezelf op weg helpen door de volgende vragen eerst te beantwoorden.

Het werkt het beste als je dat niet alleen in je hoofd doet, maar ook op schrift zet (of op je scherm, wat je fijner vindt). Dat maakt het veel waardevoller.

Ik zeg dit erbij, omdat ik merk dat ik dit soort oefeningen geneigd ben alleen in mijn hoofd te doen, maar elke keer ervaar dat ik er véél meer aan heb als ik ze toch opschrijf.

  1. Verzamel ongeveer vijf momenten uit je leven die voor jouw ontwikkeling belangrijk zijn geweest. Heb je bijvoorbeeld iemand ontmoet die jou een wijze les leerde? Heb je iets meegemaakt wat jouw kijk op jezelf of op het leven veranderd heeft? Of is er ooit iets faliekant mislukt?
  2. Wat hebben deze momenten voor jouw ontwikkeling betekend? Wat veranderde daardoor voor jou?
  3. Welk inzicht dat je ooit kreeg, zou je graag met veel anderen delen, omdat jij er veel aan hebt gehad om volgens dat nieuwe inzicht te gaan leven?

Als je heel snel bent, heb je na deze drie vragen je boodschap gevonden. Rondom die boodschap kun je jouw verhaal gaan vormen. De meeste mensen hebben wat meer oefening nodig, dus schrik niet als je nog niet zo ver komt.

Je zult je boodschap en jouw verhaal steeds beter kunnen formuleren. En steeds beter gaan zien hoe jij de wereld kunt veranderen.

 

 

Pin it!