Heb je vragen? Mail me op contact@hethogewoord.nl of bel 0570 594 692

Dit is heel waardevol voor jou

0

Ik heb een belangrijke ontdekking gedaan.

Het gebeurde in een gesprek met een professional organizer over haar werk. Dat was bedoeld om samen met haar te onderzoeken wat zij haar klanten te bieden heeft. En welke taal daarbij hoort.

Aanvankelijk dacht ik dat ze aan mij een slechte had. Als ware idealist ben ik vaak bezig met mijn ideeën en plannen. De concrete werkelijkheid van een werkkamer die opgeruimd moet worden, koffiemokken die in de afwasmachine gezet moeten worden en papieren die om ordening vragen, interesseert mij minder.

Natuurlijk weet ik wel dat ik er aandacht aan moet besteden, maar ik ga er liever aan voorbij.

Een opruimcoach zou ik nooit inhuren. Omdat ik, als ik moet kiezen – en mijn tijd, energie en geld zijn nu eenmaal beperkt op voorraad – liever een training volg die mij verder brengt in mijn ontwikkeling.

Dacht ik.

De professional organizer en ik onderzochten samen hoe mijn situatie precies was. Hoeveel spullen stonden en lagen er her en der in mijn huis op een plek waar ze niet hoorden? Wat was het gevolg daarvan? En wat was daar dan weer het gevolg van?

Ik ging me realiseren dat het laten zwerven van die spullen een heleboel ongewenste effecten had. Dat ik bijvoorbeeld erg veel tijd kwijt ben met zoeken. Tijd die ik liever zou besteden aan een goed gesprek, want een goed contact met anderen is voor mij heel belangrijk. Veel belangrijker dan een opgeruimd huis…

Ik was altijd bang dat aandacht en tijd besteden aan opruimen ten koste zou gaan van aandacht en tijd voor dingen die ik echt belangrijk vind. Maar ik realiseerde me gaandeweg dat het anders was.

Want als ik in een opgeruimd huis woon, ben ik geen tijd kwijt aan zoeken. En word ik niet lastig gevallen door zeurende gedachten aan wat ik eigenlijk zou moeten ordenen. Maar geniet ik van de gezelligheid en de rust om mij heen. En heb ik meer tijd en aandacht voor wat ik echt belangrijk vind.

Zo toen kwam ik tot een heel nieuw inzicht: dagelijks opruimen en ordenen zou mij ondersteunen om mijn idealen te verwezenlijken. Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken! Mijn wereld werd er opeens anders van.

Op dat moment in het gesprek was ik er klaar voor om iemand in te huren die mij hierbij zou helpen. Want toen had ik het verband gelegd tussen mijn gedrag en het al dan niet bereiken van mijn hogere doelen. En was me duidelijk geworden dat een opruimcoach veel meer biedt dan ik ooit had gedacht.

Aan het einde van het gesprek had de professional organizer heel wat taal voor haar verhaal.

En waarom vertel ik dit nu? Omdat het duidelijk maakt wat er nodig is om de waarde van jouw visie te laten zien.

Je overtuigt anderen van de waarde die jij biedt, door die te verbinden met iemands hogere doelen. Het verband duidelijk te maken tussen jouw praktische to-do lijstje en het ideaal dat je daarmee verwezenlijkt. Tussen je agenda en je levensmissie.

Als je blijft steken op het niveau van het lijstje ‘te doen’, raakt niemand geïnspireerd. Dan voelt iedereen weerstand. Want we hebben al zoveel te doen. We willen er niets meer bij.

Het wordt pas interessant voor anderen als je duidelijk maakt welk levensdoel je kunt bereiken door jouw simpele idee door te voeren. Door een eenvoudige andere aanpak te gebruiken. Of net even anders te kijken.

Het gaat erom de ander te laten ontdekken wat de enorme gevolgen zijn van de kleinste keuzes. En waarom de ander zoveel te winnen heeft bij jouw aanpak.

Dat is wat ons te doen staat als we ons presenteren. Daarmee overtuigen we anderen in presentaties en gesprekken. Als we klanten willen werven of een plan hebben dat we willen realiseren en daar anderen bij nodig hebben.

Hoe doe je dit?

Vertel hoe het voor jou werkt. Dat is jouw verhaal. In jouw verhaal komt naar voren hoe jij anderen helpt om het hogere doel te bereiken waar jij hen naartoe kunt brengen. Het legt het verband tussen jouw dagelijkse aanpak en je hoogste doelen, jouw waarom.

Stel vragen en laat daarmee jouw publiek, of dat nu een potentiële klant of werkgever is, zelf het verhaal ontdekken. Vragen die gaan over het verband tussen kleine, dagelijkse beslissingen en gedragingen en de grote gevolgen daarvan.

Bijvoorbeeld: wat betekent het dat het nu op deze manier gaat? Welke gevolgen heeft dat? En welke nog meer? Vraag rustig door tot je bij de grootst denkbare gevolgen bent.

Daarna kun je op dezelfde manier onderzoeken wat het zou betekenen om nu van jou te leren. Wat zou er dan veranderen? Wat zou dat betekenen voor het dagelijks leven van de ander? En wat nog meer? Je zult zien: wat een wereld van verschil komt dan aan het licht. Tussen hoe het nu is en hoe het ook kan. Zo wordt duidelijk welke resultaten anderen kunnen bereiken als zij met jou gaan samenwerken.

Wat wil jij bijdragen aan de levens van anderen? Welk hogere doel bereiken ze daarmee? En hoe maak jij duidelijk: dit is heel waardevol voor jou?

 

 

Pin it!